We design a professional website for you in just 7 Days!

Followers

CHURP-CHURP

EZYTOPUP

Saturday, October 20, 2012

STOKE MENJADI MANGSA

Rooney menjaringkan 2 gol dan 1 gol sendiri ketika menewaskan Stoke City malam tadi.

Manchester United meraih kemenangan keenam mereka selepas berjaya menundukkan Stoke City 4-2 di Old Trafford semalam. Sir Alex Ferguson memilih untuk menurunkan tiga dari empat pemain yang baru selesai tugasan antarabangsa mereka bersama skuad kebangsaan England (Wayne Rooney, Danny Welbeck, Michael Carrick) dalam perlawanan ini, dengan hanya Tom Cleverley sahaja yang tidak tersenarai dalam skuad.
Rooney, Welbeck dan Carrick tetap mempamerkan aksi bertenaga biarpun keletihan selepas mengharungi aksi sengit menentang Poland di Warsaw tempohari. Rooney dan Welbeck terutamanya berjaya membawa sentuhan tajam mereka ketika bersama skuad kebangsaan ke saingan domestik apabila masing-masing menyumbang tiga gol buat United dalam perlawanan ini.

Seperti tiga perlawanan terakhir mereka sebelum ini, Ferguson mengekalkan formasi berlian (4-2-3-1) dengan sedikit perubahan apabila Paul Scholes mengambil alih posisi Cleverley di sebelah Carrick. Walau bagaimanapun United sempat dikejutkan dengan gol pendahuluan pelawat diminit ke-11 selepas Wayne Rooney tertanduk bola ke gawang sendiri. Rooney bagaimanapun menebus semula kesilapannya apabila menanduk masuk dari sebelah kiri bola hantaran Robin Van Persie diminit ke-27 untuk mengikat kedudukan 1-1.

Van Persie menjaringkan 1 gol dan 2 assist untuk membantu Man. United mendapat 3 mata di Old Traafford

 Di penghujung babak pertama, giliran Van Persie pula merakamkan nama sebagai pejaring gol dalam perlawanan ini apabila bijak menyudahkan hantaran rendah Antonio Valencia dari sebelah kanan untuk menewaskan Asmir Begovic sekaligus meletakkan United mendahului 2-1. Bersambung di babak kedua, United hanya memerlukan seminit selepas sepak mula untuk selesa mendahului 3-1 menerusi gol Danny Welbeck. Welbeck bijak menyusup masuk kedalam kawasan penalti lawan untuk menanduk masuk dari jarak dekat bola hantaran lintang Wayne Rooney dari sebelah kanan.

 Pelawat yang sebelum ini berjaya memaksa Manchester City dan Liverpool berkongsi mata bagaimanapun enggan menyerah kalah apabila mereka merapatkan kedudukan hasil jaringan menarik Michael Kightly diminit ke-59. Gerakan individu pemain tengah itu dari tengah padang berjaya memperdayakan beberapa pemain pertahanan United sebelum melepaskan rembatan rendah yang gagal diselamatkan David de Gea.

Ketika The Potters mula mengintai untuk sekurang-kurangnya mencuri satu mata di Old Trafford, Rooney melenyapkan kebangkitan lawan menerusi gol keduanya dalam perlawanan ini enam minit kemudian. Rooney mudah menolak bola masuk dari jarak dekat ketika berlaku bergelutan di depan pintu gol lawan sekaligus meletakkan United selesa mendahului 4-2.

 Kedudukan ini kekal hingga penghujung permainan dan kemenangan ini menyaksikan United mengumpul 18 mata untuk terus memberikan tekanan buat pendahulu Chelsea yang mempunyai kelebihan empat mata di tangga teratas selepas mereka menang, juga dengan keputusan 4-2 di White Hart Lane. Glory Glory Manchester United!!!!

Statistik Perlawanan:

Tendangan Sudut: 3 - 3
Percubaan Tepat: 8 - 6
Percubaan Tersasar: 5 - 2
Kekasaran: 9 - 10
Offside: 3 - 0
Penguasaan Bola: 59% - 41%
Gol: 4 - 2
Kad Kuning: 1 - 1
Kad Merah: 0 - 0

Sumber : Buletin Manchester United
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FACEBOOK

ARTIKEL POPULAR